Strategie

De strategie van jouw bedrijf, wanneer heb jij daar voor het laatst aandacht aan besteedt? Een strategie ontwikkelen is hét plan ontwikkelingen waarmee jij jouw doelen gaat bereiken. Welke keuzes ga jij maken om dat te bereiken waar jij wilt zijn? Met jouw bedrijf, in jouw persoonlijk leven, met jouw team of de organisatie.

Een typisch geval van werken áán je bedrijf in plaats van werken ín je bedrijf. Succesvolle bedrijven hebben een duidelijke en resultaatgerichte strategie en voeren deze ook uit.

Wie ben je, waarom doe je wat je doet, waar sta je voor en waar sta je achter? Hoe onderscheidend ben je in jouw markt en waarom ben je onderscheidend? Ken jezelf, daar begint het mee. Wat zijn jouw drijfveren en waar sta jij ’s morgens enthousiast voor op?

Waarden en doelen

Dat betekent ook dat je weet wat je waarden zijn. Wat is jouw ‘man on the moon?’ De man on the moon van jouw organisatie? Je ziet wel eens bedrijven die veel kernwaardes gedefinieerd hebben. Maak keuzes en bepaal er 3-4! Waar staat het bedrijf nu echt voor? Heb jij wel eens echt stil gestaan wat dat is?

En dan? Bepaal je lange en korte termijn doelen. Ook hier geldt; niet meer dan 3 of 4. En binnen die doelen bepaal je ook de prioriteiten. Wat is het belangrijkste dat je wilt behalen? Maak er budget voor vrij, zet mensen in, delegeer, bepaal de doelen voor die mensen (beter nog laat ze het die zelf bepalen in het verlengde van het hogere doel) en betrek hun in een vroeg stadium.

Ritme, evalueer en geniet

Zorg dat er regelmaat ontstaat in de tijd die jij en het team vrijmaakt om aan deze doelen te werken. De waan van de dag laat de weken voorbij vliegen en voor je het weet is er alweer een maand voorbij. Vier successen als doelen of delen daarvan behaald zijn. Nogmaals; zorg voor ritme.. Ritme in het bespreken, in het doen en in het evalueren.

Probeer dingen uit. Zie het als een pilot. Werkt het niet? Evalueer en pas aan. Niet blijven trekken…. evalueren, beter maken en aanpassen waar nodig. De wereld is wendbaar en snel, de vraag veranderd en daar speel jij als organisatie, als persoon op in. Kies momenten waarop je, vanuit een helicopterview, kijkt naar de gesteld doelen en herzie waar nodig.

Geniet van de reis! Je maakt een strategie niet in een avond, het is dan ook nooit af. Je bent onderweg, daar gaat het om. In beweging. Om daar te komen waar je wilt zijn. Kom je er niet uit? Stuur mij een mailtje en ik ondersteun je graag in het bouwen van jouw strategie.