Lean is vooral doen!

– Make it simple – Make it memorable – Make it inviting to look at – Make it fun to read – 

Lean is vooral doen!

Vorige week was ik bij een opfris dag van de opleiding Lean. En het zette mij weer aan het denken over alle mogelijkheden die Lean biedt binnen organisaties. Het gaf mij ook een aantal hernieuwde inzichten;

Inzicht 1: Lean implementeren gaat ‘pijn’ doen in de organisatie.

Het vraagt om een andere mindset, een paradigma verandering binnen de organisatie. Maar als het pijn gaat doen, waarom zou je dat dan aangaan? Omdat het resultaat levert. Altijd, mits je ervoor gaat. Lean is een middel en zeker geen doel.

Dus begin altijd met de vraag: Past Lean bij ons in de organisatie? Wat wil je bereiken met je organisatie, waar wil je naartoe, wat staat er in de weg en wat denk je onderweg tegen te komen? Neem de tijd om dit uit te zoeken. En het gaat niet om Lean, het gaat om de verandering, de verbetering. Iedere verbetering kost eerst inspanning. De uitdaging is in het medewerkers betrokken krijgen en houden. Wat als de drukte van de dag de focus weg haalt? Ritme en structuur bieden hierbij uitkomst. Niet meteen een grote stap willen zetten maar kleine dingen optimaliseren en beginnen bij de grootste bottleneck. Die oplossen en dan door naar de volgende.

Inzicht 2: Het kost tijd.

Iedere verbetering kost inspanning en inspanning kost tijd. Verbeteringen doorvoeren doe je niet op de vrijdagmiddag maar vraagt veel van jou en alle medewerkers. Het kost tijd & commitment van iedereen, startend bij de directie en het management.

Inzicht 3: Het creëert weerstand.

Bij de medewerkers, het management en de directie. Gegarandeerd. Er zullen hobbels voorbij komen en daar moet je overheen.

Als je dit zo leest dan zou je zeggen; waarom hier aan beginnen? Omdat niets doen vaak geen optie is. Een snel veranderende wereld, te laat leveren, ontevreden klanten. Het product slaat steeds minder aan bij de klant, processen lopen niet, klachten stapelen zich op. Maar ook medewerkers willen meer impact en betrokken zijn en dat wat vorig jaar goed liep, begint nu scheuren te vertonen. Waarom starten? Ook omdat het inspirerend & leuk is! Leuk om samen met het team aan de slag te gaan.

Om de klantwaarde te vergroten (als de klant het niet ziet, heeft het geen waarde), een efficiency slag te maken, kosten te besparen, processen makkelijker en sneller te laten verlopen en dit samen met het team te doen.

En als je dan begint, waar begin je dan? Door in gesprek te gaan. Met de medewerkers, het management en de directie. Waar ligt volgens hun de bottleneck en wat zien zij als mogelijkheden? Wat willen zij bereiken op langere termijn voor de organisatie? Wie is de klant en wat ervaart de klant als waarde? Welke processen lopen er en waarom? Vanuit al deze kennis schrijf je een plan, neem je stappen, herschrijf dan weer het plan, neem de volgende stap. Lean is vooral doen!

Lean is een business strategie met de focus op het elimineren van verspillingen om meer flow te creëren op basis van de klantvraag. Voorwaarden zijn:

Focus op de lange termijn.

Respect voor de vakman (management faciliteert)

Span of support (i.p.v. control)

Leren van fouten (Fouten maken mag i.p.v. who’s to blame?)

Samen verantwoordelijk (management coacht & luistert)

– Make it simple – Make it memorable – Make it inviting to look at – Make it fun to read – 

Lean. Wat een mooie tool om te gebruiken!

geschreven februari 2019

En als je dan begint, waar begin je dan? 

Door in gesprek te gaan. Met de medewerkers, het management en de directie. Waar ligt volgens hun de bottleneck en wat zien zij als mogelijkheden? Wat willen zij bereiken op langere termijn voor de organisatie?

Sinds 2009

SeeMeCoaching in de
binnenstad van
Woerden

Contact
2020-05-27T09:21:48+00:00February 27th, 2019|Coaching|0 Comments